Follo Molo (Become My Stalker And Ask Me To Stalk Back....I prefer a Yandere...)

Bored?You can play around with these line of colours for a while.....it is 100times better than PS4...because I dont have one....

31 Mei 2009

TIPS KEJAYAAN-DUA CERITA SEBAGAI PANDUAN

Dua Cerita Sebagai Panduan
Hari ini saya ingin bercerita sahaja dan kesimpulan cerita akan saya tulis di akhir advertorial ini.

Saya masih teringat lagi semasa mula-mula saya ingin memulakan perniagaan internet pertama saya pada akhir tahun 2006 yang lalu.Pada masa itu saya terlalu yakin kepada diri sendiri dan tidak mencari seseorang yang berpengetahuan tentang perniagaan internet untuk bertanyakan soalan dan pandangan.

Perkara utama yang saya fikirkan ialah untuk cepat-cepat memulakan perniagaan internet dan cepat-cepat ingin mendapatkan wang daripada perniagaan internet tersebut.

Namun hasilnya sungguh menakutkan.Saya mengalami kerugian.Saya masih ingat lagi pada masa itu saya kerugian lebih kurang seribu ringgit,itu tidak termasuk rugi masa dan tenaga yang saya habiskan untuk menjalankan perniagaan internet saya yang pertama.

Anda nak tahu kenapa saya rugi?Jawapannya ialah mudah sahaja.Kerana saya terlalu kedekut masa untuk belajar daripada seseorang yang mempunyai pengetahuan dan pengalaman tentang perniagaan internet.

Oleh itu saya telah melakukan kesilapan,contohnya kesilapan dalam memilih nama domain,produk,teknik promosi dan lain-lain lagi.

Saya hilang lebih kurang seribu ringgit kerana terlalu kedekut masa untuk belajar dengan seseorang yang pernah menjalankan perniagaan internet.

Cerita seterusnya berlaku pada tahun lepas.Cerita ini sebenarnya cerita tentang kawan saya sebenarnya.Kawan saya ini sebenarnya tidak tahu apa itu perniagaan internet.

Pengetahuan dia tentang perniagaan internet adalah kosong.Sehinggalah pada suatu hari dia menunjukkan satu barang perhiasan yang unik kepada saya.Dia ingin menjualnya kepada saya.

Lalu terfikir di minda saya,kalau dia minat menjual,mengapa tidak menjual di internet sahaja.

Saya terangkan kepada dia tentang perniagaan internet.Dia bersetuju untuk menjual produk tersebut di internet.

Oleh kerana dia adalah kawan baik saya,dengan ‘rajin’nya saya memilih nama domain untuk perniagaan internet pertamanya,saya juga telah memilih web hosting dan membina laman web untuknya secara percuma.

Saya juga telah membuat teknik SEO untuk perniagaan internetnya seperti pemilihan nama domain,keyword untuk ‘title’ dan lain-lain untuk memastikan laman web perniagaannya kan berada di kedudukan yang baik di search engine.

Selepas itu bermulalah kisah hidupnya sebagai usahawan internet secara sambilan.Dia dengan rajin dan tekun mempromosikan laman web perniagaan internetnya.Dia juga tidak kedekut untuk mengeluarkan wang untuk mempromosikan laman web jualannya sekiranya perlu.

Dia juga tidak malu untuk bertanya kepada saya dan meminta nasihat saya tentang perniagaan internet yang dia jalankan.Saya curahkan segala ilmu yang saya ada untuk membantunya walaupun saya ini bukanlah seseorang yang pakar.

Alhamdulillah,ada hasilnya untuk menambah pendapatannya dan yang pentingnya dia tidak rugi seperti saya dulu.

Mengapa saya gagal dan rugi tetapi kawan saya berjaya.Itulah persoalan yang bermain di minda saya.Saya mencari jawapannya.

Akhirnya saya telah membuat sedikit kesimpulan daripada kedua-dua cerita saya tersebut.

Kesimpulannya ialah untuk berjaya dalam perniagaan internet ini sesiapa sahaja perlu belajar daripada seseorang.Walaupun seseorang itu bukanlah seseorang yang mahir tetapi sekurang-kurangnya dia telah melalui sesuatu yang akan kita lalui semasa menjalankan perniagaan internet ini.

Advertorial ini di tulis oleh Norfazli Hamzah.Sekiranya anda ingin mendapatkan panduan melalui chatting untuk menjual produk atau perkhidmatan di internet.

Sila layari laman web ini : www.PerniagaanSiber.com

Artikel dipetik drp:wangcyber.com

Post a Comment:

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

At the post page,this banner can be spin around ;)