Follo Molo (Become My Stalker And Ask Me To Stalk Back....I prefer a Yandere...)

Bored?You can play around with these line of colours for a while.....it is 100times better than PS4...because I dont have one....

30 April 2009

Mentor Jutawan: Dato Hussamuddin (Pengasas Karangkraf)

Miji,

Apabila menjalankan perniagaan, pada mulanya ramai yang bermula
seorang diri (kecil-kecilan). Seperti Dato Hussamuddin, pengasas
Kumpulan Karangkraf (penerbit majalah terbesar di Malaysia).
Tetapi, apabila perniagaan berkembang, pastinya kita akan menambah
juga pekerja untuk melancarkan lagi kerja dan menambahkan lagi
keuntungan.

Perniagaan saya Irfan Khairi Sdn Bhd dikira perniagaan
kecil-kecilan dengan hanya kurang dari 5 pekerja (ketika ini). Pada
asalnya saya menjalankan perniagaan Internet seorang diri. Tetapi,
sering saya kagum dengan syarikat-syarikat besar yang mempunyai
beratus... atau beribu pekerja! Jadi, soalan saya kepada Dato
Hussamuddin dalam Mentor Jutawan (http://www.irfankhairi.com/mentor)
adalah berikut...

===================

IK: Apa success principle Dato'? Sebab saya pergi ke Karangkraf,
memang sangat ramai pekerja dan bagaimana Dato' handle ramai pekerja?

Dato' Hussamuddin: OK, di Karangkraf sekarang kita ada 1100
karyawan. Tetapi saya tak rasa susah handle mereka, kerana saya
memberi ruang kepada setiap insan yang ada di Karangkraf untuk
berkembang dengan pace mereka sendiri.

Saya percaya, kalau kita beri seseorang kepercayaan, dia akan boleh
berkembang. Jadi di Karangkraf, saya percaya kepada memberi
peluang. Saya beri mereka tanggungjawab, dan biar mereka
berkembang. Sebab itu, 30 majalah dan 1 suratkhabar yang kami buat,
sekarang kami buat trend baru, Sinar Harian Kelantan, Sinar Harian
Terengganu, Sinar Harian Pahang, dan Sinar Harian Selangor. Setiap
team diberi autonomi untuk mengendalikan majalah mereka sendiri.

Saya bagi peluang, saya bagi ruang, saya bagi guideline dan saya
delegate kuasa dan authority kepada setiap orang untuk berkembang.
Ia ibarat anak, kalau kita kongkong sangat, anak itu akan jadi
memberontak. Tapi kalau kita bagi galakan, garis panduan, anak
tersebut boleh berjaya. Itulah prinsip yang kami amalkan.

===================

Ulasan jawapan: Pastinya perniagaan anda juga satu hari nanti
memerlukan pekerja, oleh itu, tip dan strategi Dato Hussamuddin
adalah sangat-sangat berharga!

Saya juga pernah menyebut terdapat banyak tip-tip tersirat dalam
jawapan mentor-mentor jutawan ini. Melihat jawapan di atas, anda
nampak tak apa yang tersirat? Sekiranya tidak, saya akan sebutkan...

Perasan tak Dato Hussamuddin menggelarkan pekerja-pekerjanya
"Karyawan". Walaupun saya menyebut "Pekerja". Ini menunjukkan tahap
penghargaan Dato Hussamuddin kepada pekerja-pekerja/karyawannya.
Next time bila anda baca semula Mentor Jutawan, baca perlahan-lahan
dan cuba dapatkan tip-tip tersirat mentor-mentor jutawan anda!

Teringat saya kepada Mr. Walt Disney (pengasas Walt Disney...
Disneyland). Beliau menggelarkan pekerjanya sebagai "Cast members"!

Miji, sekiranya anda belum lagi memiliki Mentor Jutawan,
dapatkannya di sini hari ini. Memang hot in the market dan terlalu
banyak permata-permata yang amat berharga di dalamnya.

Dapatkan ebook mentor Jutawan hanya pada harga RM40 secara bayaran
kredit ataupun bank-in ke akaun kami. Lawati
http://www.irfankhairi.com/mentor untuk keterangan lanjut!

Post a Comment:

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

At the post page,this banner can be spin around ;)