Suatu Sketsa-Man Baldi Dan Parno Ajaib

Ada satu sketsa menarik yang nak saya kongsikan dengan anda semua. Ceritanya bermula begini:

Pada zaman dahulu, ada dua orang kawan yang bercita-cita tinggi bernama Parno dan Karman tinggal berhampiran di dalam sebuah kampung yang kecil. Mereka berdua berkawan baik dan bercita-cita tinggi.

Mereka sering berbual tanpa henti tentang bagaimana suatu hari nanti mereka akan menjadi manusia terkaya di kampung itu. Kedua-duanya bijak dan rajin. Mereka hanya menunggu peluang yang baik.

Pada suatu hari peluang yang ditunggu-tunggu pun tiba. Kampung itu bercadang untuk mengupah dua orang lelaki untuk mengangkut air dari sungai yang berhampiran ke tangki air di tengah-tengah kampung tersebut. Kerja tersebut diserahkan kepada Parno dan Karman.

Mereka terus mencapai baldi lalu menuju ke sungai. Tatkala petang, mereka telah berjaya memenuhi tangki air kampung itu. Ketua kampung membayar 10 sen untuk setiap baldi.

"Impian kita telah menjadi kenyataan," jerit Karman kegirangan.
"Saya tidak percaya nasib kita akan terus baik," kata Parno tidak begitu pasti.

Sebabnya, belakang beliau sakit dan tangannya melecur akibat mengangkut baldi yang berat. Dia takut untuk bangun dan pergi bekerja keesokan harinya. Dia berazam untuk memikirkan cara yang lebih baik untuk mendapatkan air dari sungai ke kampung itu.

"Man, aku ada satu cadangan," Parno berkata pada keesokan paginya ketika mereka berdua mencapai baldi dan menuju ke sungai. "Daripada kita mengangkut baldi ke hulu ke hilir hanya untuk beberapa sen sehari, apa kata kalau kita bina satu saluran paip air dari sungai ke kampung ni," Kata Parno.

Karman berhenti melangkah.

"Paip air!Tak pernah dicakap dek orang?",beliau melaung."No!Kita dah ada kerja yang bagus. Aku boleh mengangkut 100 baldi sehari. Sepuluh sen untuk satu baldi adalah 10 ringgit sehari. Aku puas hati. Di hujung minggu aku boleh beli baju baru. Di hujung bulan seekor kambing. Lima tahun lagi aku boleh bina sebuah rumah baru. Kita mempunyai pekerjaan yang terbaik di kampung ini. Kita mempunyai cuti di hujung minggu dan dua minggu cuti bergaji dalam setahun. Kita telah ada pekerjaan yang tetap seumur hidup. Lupakan sahaja pasal paip air kamu itu!"

Tetapi Parno tidak patah semangat. Beliau dengan sabar menerangkan rancangan paip air kepada kawan baiknya itu. Parno bekerja separuh hari mengangkut baldi air dan separuh hari lagi serta hujung minggunya untuk membina paip airnya.

Dia tahu ianya kerja yang sukar, menggali lubang di dalam tanah yang berbatu. Memandangkan beliau dibayar mengikut jumlah baldi, dia sedar pendapatannya akan berkurangan pada peringkat awal. Dia juga sedar ianya akan mengambil masa setahun, mungkin dua tahun, sebelum paip airnya memulangkan hasil yang banyak. Tetapi Parno percaya kepada cita-citannya dan terus bekerja.

Karman dan para penduduk kampung mula mengejek Parno. Mereka memanggilnya "Parno Paip". Karman yang mendapat upah hampir dua kali ganda berbanding Parno menayang-nayangkan pembeliannya. Dia membeli seekor kuda padi lengkap dengan pelana kulit yang baru dan menambatnya di luar rumah yang baru dibinanya.

Dia juga membeli pakaian yang mahal-mahal dan makanan yang sedap-sedap di pekan. penduduk menggelarnya Dato' walaupun Karman tidaklah bergelar Dato'. mereka akan bersorak apabila Karman belanja mereka minum di kedai kopi bahkan ketawa dengan kuat apabila mendengar lawaknya.

Ketika Karman berbaring rehat di dalam buaian di waktu petang serta hujung minggu, Parno terus menggali saluran paipnya. Pada awal beberapa bulan yang pertama hasil usahanya tidak dapat dilihat. Kerjanya sukar - malah lebih teruk daripada Karman kerana parno bekerja juga ketika petang dan hujung minggu.

Tetapi Parno sentiasa mengingatkan dirinya sendiri bahawa impian hari esok dibina di atas pengorbanan hari ini. Hari demi hari dia menggali, sejengkal demi sejengkal.

"Sikit-sikit lama-lama jadi bukit, sejengkal sejengkal lama-lama sepelaung," dia menyanyi-nyanyi sambil menghayung beliungnya ke dalam tanah yang berbatu. Sejengkal bertukar menjadi sekaki..kemudia 10 kaki..kemudian 20 kaki..100 kaki...sebukit.

"sakit jangka pendek sama dengan untung jangka panjang," dia mengingatkan diri sendiri ketika kakinya hampir tersadung memasuki rumah buruknya, kepenatan akibat kerja sehari suntuk. Dia mengukur kejayaannya dengan menentukan matlamat hariannya dan memenuhi matlamat itu kerana beliau tahu lambat laun keputusannya jauh melebihi usaha penat lelahnya itu.

"Fokuskan pada hasil," dia terus mengulanginya sambil terlena ditemani oleh bunyi gelak ketawa dari kedai kopi yang tidak jauh dari rumahnya itu.

Bumi itu berputar..
Hari bertukar bulan. Suatu hari Parno menyedari paip airnya hampir siap, ini bermakna dia hanya perlu berjalan dekat untuk memenuhkan baldi airnya. Parno menggunakan masa lebih untuk menyiapkan paipnya. masanya telah tiba..

Ketika masa rehat, Parno memerhatikan kawan lamanya Karman menyeret baldi. Bahu Karman lebih membongkok dari biasa. Dia membongkok dalam kesakitan, langkahnya semakin perlahan disebabkan kerja beratnya itu. dia menjadi perengus dan bermasam muka, memarahi dan menyesali akan nasib malangnya menjadi pengangkut baldi air seumur hidup.

Beliau semakin kurang menghabiskan masa di kedai kopi sebaliknya banyak menghabiskan masa di buaian tidurnya kerana sering uzur.Apabila pelanggan-pelanggan tetap kedai itu nampak Karman datang, mereka akan berbisik, " Tengok tu, man baldi dah datang," dan mereka akan ketawa mengekek apabila orang lain mengajuk keadaan Karman yang membongkok dan menyeret kaki. Karman tidak lagi belanja minum ataupun buat-buat lawak sebaliknya lebih suka menyendiri di suatu sudut gelap dikelilingi oleh tin-tin kosong.
Akhirnya, hari yang ditunggu-tunggu pun oleh Parno pun tiba-saluran paip airnya sudah siap! Orang ramai mengerumuni apabila air memancut dari saluran paipnya ke dalam tangki air!

Sekarang kampung itu sudah mempunyai bekalan air segar yang mencukupi. penduduk dari sekitar kawasan itu berpindah masuk ke kampungnya dan ianya berkembang dan makmur.

Apabila saluran sudah siap, Parno tidak perlu lagi mengangkut baldi air. Air akan mengalir samaada dia bekerja atau tidak. Ia mengalir ketika dia makan. Ia mengalir ketika dia tidur. Ia mengalir di hujung minggu ketika dia sedang bermain. semakin banyak air mengalir ke dalam kampung, semakin banyaklah duit yang mengalir ke poket Parno!

Parno Paip mulai dikenali sebagai Parno Ajaib. Ahli-ahli politik memuji pandangannya dan meminta beliau bertanding jawatan Dato' bandar. Tetapi Parno faham apa yang dicapainya bukannya suatu yang ajaib. Itu hanya permulaan pertama bagi sebuah cita-cita yang besar. Sebenarnya Parno mempunyai rancangan yang melangkaui kampungnya.

Parno merancang untuk membina saluran paip ke seluruh dunia!

Saluran paip telah menyebabkan karman kehilangan pekerjaan dan Parno merasa sedih melihat kawan lamanya terpaksa merayu untuk minum percuma di kedai kopi. Jadi beliau mengaturkan pertemuan dengan karman. Dia memujuk kawannya itu untuk menyertainya sebagai rakan kongsinya. Dia akan mengembangkan perniagaannya ke seluruh dunia. tentulah pendapatan mereka berlipat kali ganda banyaknya..

[End of story..]

SUMBER:Wangcyber.com
Artikel drp:OsmanAdnan

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

KOLONEL SANDERS-PENGASAS KFC

Blog Tutorial:Aneka Gambar Untuk Header Bertukar-Tukar