Follo Molo (Become My Stalker And Ask Me To Stalk Back....I prefer a Yandere...)

Bored?You can play around with these line of colours for a while.....it is 100times better than PS4...because I dont have one....

08 Ogos 2009

7 MITOS MENGENAI BERNIAGA



7 Mitos tentang Berniaga Berikut adalah 7 mitos kenapa ramai orang memilih untuk berniaga……

1. Saya tidak perlu kerja kuat, boleh goyang kaki.
Hakikat- Anda perlu bekerja lebih kuat, perlu lebih banyak berkorban dari segi masa, tenaga dan wang ringgit untuk bisnes anda. Namun begitu mungkin anda rasa seronok bekerja walaupun secara ‘overtime kerana potensi untuk anda mendapat lebih keuntungan adalah bergantung atas komitmen dan kerja keras anda.

2. Saya boleh jadi boss.
Hakikat- Benar kerana bisnes anda, andalah boss takkan nak lantik orang lain jadi boss pulak. Namun begitu anda masih perlu berurusan dengan pihak-pihak lain seperti pelanggan dan pembekal. Dalam lain perkataan anda perlu jugak patuh kepada kehendak mereka , dahlah tu kena pulak pandai ambil hati mereka. Hakikatnya merekalah boss dan bukannya anda.

3. Saya boleh letak harga tinggi kerana saya mempunyai kelulusan dan kepakaran yang tinggi.
Hakikat- Anda mempunyai pesaing yang sentiasa mencari peluang untuk menandingi anda. Mereka mungkin menawarkan kualiti dan perkhidmatan yang sama tetapi dengan harga yang jauh lebih murah. Secara logiknya , pelanggan akan memilih mereka daripada anda. Meletakkan harga yang sangat tinggi tidak akan membantu dalam perniagaan kecil-kecilan.

4. Saya tidak perlu berurusan dengan orang yang saya tidak suka
Hakikatnya- Anda mesti berurusan dengan segala macam karenah pelanggan yang seribu kali lebih teruk dari boss anda. Anda terpaksa juga menerima segala kritikan dan umpatan mereka. Jika tidak dilayan nanti tersebarlah pulak segala cerita yang tidak baik tentang bisnes anda. Seperti yang saya katakana tadi, pelanggan anda adalah boss anda dan siapa lagi yang membawa keuntungan kepada perniagaan anda selain dari pelanggan. Jadi bertambahlah lagi pening kepala, bukan.

5. Saya mempunyai masa saya sendiri
Hakikat-Benar anda mempunyai masa anda sendiri dan sukahati andalah untuk pergi kerja pukul berapa atau nak bekerja berapa lama dalam sehari. Namun begitu semakin lama anda didalam perniagaan, anda akan memerlukan lebih banyak masa untuk maintainkan perniagaan. Mungkin anda akan lebih sibuk dari sebelumnya.

6. Saya bebas akhirnya
Hakikat- Bebas dari segi apa dan untuk buat apa? Benar anda bebas untuk buat apa yang anda suka kerana ini adalah bisnes anda tetapi anda perlu mempunyai jadual yang ketat untuk urusan bisnes dan keluarga. Mungkin juga akan menggangu waktu rehat dan waktu yang patut diluangkan bersama kelauarga.

7. Saya bagus dan berkelulusan tinggi, saya pasti berjaya dengan cepatnya.
Hakikat- Kadangkala didalam realiti orang berniaga, kelulusan dan kerja keras tidak memadai. Anda perlukan masa untuk berjaya. Dengan bersabar, peluang untuk anda berjaya akan lebih cerah. Jadi sentiasalah berfikir secara praktikal dan bijak dalam segala usaha untuk mendapat

SUMBER: AZIAN HASAN

Post a Comment:

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

At the post page,this banner can be spin around ;)