03 Jun 2010


Kisah Seram

Kisah gempar dan menyeramkan ini terjadi kepada seorang lelaki yang bekerja di Seremban. Pada hari tersebut (hari Khamis petang Jumaat) beliau terpaksa balik ke Kuala Pilah kerana keluarganya mengadakan kenduri arwah. Selesai kenduri lebih kurang pukul 1.00 malam, diapun terpaksa berangkat balik ke Seremban sendirian walaupun agak lewat kerana keesokkannya dia bekerja...
Sampai di Bukit Putus, jalan yang bengkang-bengkok tu, dia pun ternampak seorang perempuan berbaju putih sedang menahan keretanya. Hatinya tergerak pula ingin menolong. Lantas dia pun berhentikan keretanya dan bertanya "Apa halnya cik adik malam-malam buta kat sini?"
"Abang... tolong lah saya. Kereta saya rosak ni... Puas dah saya tahan kereta lain. Tapi semuanya tak nak berhenti. Boleh tak tumpangkan saya sampai ke Seremban aje. Saya boleh bayar berapa abang nak??"
Entah macam mana dia pun tergerak hati nak menolong perempuan berbaju putih yang cantik tu...
"Oklah. Sayapun nak ke Seremban jugak." Terkeluar dari mulutnya...
Tapi hatinya masih lagi was-was...Dia pun membuka pintu dan mempelawa perempuan itu masuk. Perempuan tu
bukannya nak duduk kat belakang, terus aje duduk di depan di sebelahnya.Nak juga ditegur tapi terlalu pantas perempuan tu tutup pintu dan terus lock pintu. Berdegup jugak hati lelaki tu. Dia cuba tenangkan dirinya...
seolah-olah takde apa. Dia masih lagi membisu kerana menyesal kenapalah dia dengan mudah aje membenarkan seorang perempuan menumpang keretanya di tengah malam buta ni...seorang diri pulak tu... Tapi yang peliknya, hatinya macam ditarik-tarik supaya menolong perempuan tu... Padahal, dia tu memanglah penakut dengan perempuan!
Masing-masing hanya diam membisu beberapa ketika... Tiba-tiba...dia mula merasa seram & meremang bulu roma bila perempuan tu berbau wangi.Dia pun mulalah membaca ayat-ayat suci yang terlintas di kepalanya. Peluh
mula membasahi dahinya. Dia makin tak senang duduk. Perempuan tu kelihatan agak bersinar bila kenderaan yang bertembung menyuluh ke arah keretanya. Dia pun memberanikan diri dengan menjeling ke arah perempuan tu bila sampai ke selekoh yang tajam. Perempuan tu juga memandang kat dia sambil tersenyum. Menampakkan giginya yang putih... ditambah lagi dengan baju yang dipakainya....Dia pun beranikan diri dan bertanya.
"Kenapa cik adik ni pakai baju putih malam-malam ni??"
"Ni memang pakaian rasmi saya setiap malam Jumaat...saya ada kelas yasin..." jawab perempuan tu. "Tapi..putihnya lain macam aje...tak pernah pulak saya tengok" tanya lelaki tu lagi.
"Apa yang lain nya...sama aje. Eh, betul ke tak pernah tengok??"
"Eyea...lain macam aje.
Seram pulak saya dibuatnya..." "Ehh takkan sampai seram...??? Pakai aje le Breeze colour baru!!!'"
Lelaki tu bengang dan terus aje memecut keretanya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Follow by Email