Follo Molo (Become My Stalker And Ask Me To Stalk Back....I prefer a Yandere...)

Bored?You can play around with these line of colours for a while.....it is 100times better than PS4...because I dont have one....

28 April 2009

TIP IRFAN KHAIRI-: 2 KAEDAH MENAMBAHKAN KEUNTUNGAN PERNIAGAAN

TIP PILIHAN: 2 KAEDAH MENAMBAHKAN KEUNTUNGAN PERNIAGAAN
=======================================================

KAEDAH #1
---------

Miji, dalam perniagaan, kita mesti selalu menambahkan prospek
kita. Salah satu kaedahnya adalah dengan mencari pasaran baru untuk
produk atau perkhidmatan kita yang sedia ada.

Sekiranya anda dapati produk dan perkhidmatan anda kini berjaya di
sesuatu pasaran, apa kata kembangkan pasaran tersebut. Bukan
mencari pasaran yang segalanya berbeza... tetapi...

Cari demografi yang mempunyai ciri-ciri yang sama seperti
pasaran yang berjaya itu, tapi, mungkin di tempat lain.

Contoh kes study:

Sejak 2005, Workshop Jutawan Internet mendapat sambutan hangat
di Kuala Lumpur... sampai sekitar 2007 tak silap baru Workshop
dijalankan di luar KL. Itu pun setahun 2-3 kali. Masuk 2009,
sebulan 2-3 kali pula Workshop di jalankan di luar KL.

Pada bulan depan May, kami akan menjalankan workshop di Kuala
Lumpur, Kuching dan juga Kota Kinabalu. Jadi, mereka yang berada di
Sabah & Sarawak juga berpeluang menyertai workshop perniagaan
Internet ini.

Workshop Jutawan Internet menggunakan tip hari ini, iaitu mencari
pasaran baru.

Tak kira apa pun perniagaan anda, anda perlu mencari lebih ramai
prospek di pasaran-pasaran baru untuk berkembang. Kalau menjual
nasi lemak, sebelum ini di pejabat-pejabat... apa kata anda dapatkan
pasaran baru di Kilang. Kalau ada kedai dobi sebelum ini hanya
mendapat pasaran pelajar-pelajar universiti, apa kata, approach
juga pasaran profesional yang takde masa nak cuci baju. Kalau ada
perkhidmatan catering yang selama ni membuat catering majlis
perkahwinan di KL sahaja, buka satu lagi cawangan di JB.

Dalam kata yang lain, untuk mencari pasaran baru, tanya pada
diri anda sendiri, bagaimana perniagaan anda boleh membuka cawangan
lain? (cawangan perniagaan! jangan fikir cawangan lain lak...:))

KAEDAH #2
---------

Tip lepas untuk menambahkan keuntungan adalah dengan cara
menambahkan pasaran. Bila kita tambahkan pasaran ke market yang
baru, maka, jumlah prospek pun bertambah. Prospek bertambah =
pelanggan bertambah = keuntungan bertambah.

Tapi, satu lagi perkara yang patut kita lakukan dalam waktu
yang sama juga adalah tambahkan conversion rate pelanggan kita.

money.jpgConversion rate bermaksud nisbah prospek yang menjadi
pembeli. Contohnya, kalau perniagaan Internet, dalam 100 pelawat,
berapa yang membeli? Mungkin sorang membeli. maka, nisbahnya adalah
100:1

Kalau perniagaan konvensional, mungkin di kira daripada jumlah
orang yang masuk kedai anda. Katalah anda mempunyai SPA. Sehari, 50
prospek masuk ke SPA anda dan bertanyakan perkhidmatan anda.
Daripada 50 tu, berapa yang membeli perkhidmatan anda? Mungkin 10...
maka, nisbahnya adalah 5:1

Sekiranya anda menjalankan perniagaan insurans, berapa ramai yang
mendaftar untuk insurans anda bagi setiap prospek yang anda jumpa
sehari? Kata lah anda jumpa 5 prospek sehari. Dan yang mendaftar
adalah 2 orang. Maka, nisbah adalah 5:2.

Langkah #1

Ketahui conversion rate atau nisbah prospek:pelanggan untuk
perniagaan anda. Ini adalah penting supaya kita tahu sama ada
perniagaan kita efektif atau tidak. Contoh seperti 100:1, 5:1 dan
5:2 diatas.

Langkah #2

Tingkatkan conversion rate, iaitu daripada 100 pelawat laman
web, boleh tak dapatkan 4 pelanggan? Daripada 5 prospek yang masuk
kedai anda, boleh tak ubahkan 3 menjadi pelanggan? Daripada 5
prospek yang anda jumpa, boleh tak ubahkan 3 mendaftar.

Jadi, mengikut contoh di atas, nisbah prospek:pembeli menjadi
100:3, 5:3 dan 5:2.

Bila kita berjaya tingkatkan conversion rate, maka, kita akan
mendapat untung yang lebih pada jumlah pelanggan yang sama. Dengan
hanya menambah conversion rate, keuntungan pun bertambah.

Cara menambahkan conversion rate? Fokus kepada:

* Pastikan sasaran adalah bertepatan
* Menambahkan nilai dan manfaat produk & perkhidmatan anda
* Memperbaiki cara anda menutup jualan/memujuk pelanggan

SUMBER:IRFAN KHAIRI.COM

Post a Comment:

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.

At the post page,this banner can be spin around ;)